Web (nejen) o pražské MHD - prazskamhd.cz
prazskamhd.cz
DiskuzeKontaktyOdkazy

Jiná města



NABÍDKA

       Autobusy       Tramvaje       Metro       Lanovky       Přívozy       Železnice       Linkové vedení       Evidence vozidel       Fotogalerie       Dopravci       Historie       Jiná města

NEJNOVĚJŠÍ FOTO

Nejnovější foto
Vstup do galerie

NÁHODNÉ FOTO

Náhodné foto
Ženeva
StátŠvýcarsko
Kraj (region)kanton Ženeva
Počet obyvatel195 000
Provozovatel MHDTransports Publics Genevois
Rozsah provozu4 tramvajové linky, 54 trolejbusových a autobusových linek
Vozový park tramvajíDuewag Be, Bombardier Cityrunner, Stadler Tango
Vozový park trolejbusůNAW / Hess BGT 5-25, NAW / Hess BGT-N2, Hess Swisstrolley, Hess LightTram, VanHool ExquiCity 18T
Vozový park autobusůmnoho různých typů a podtypů, liší se i napříč dopravci
Další druhy dopravylodě, částečně vlaková doprava
Odbavování cestujícíchvšemi dveřmi
PopisMHD je součástí regionálního integrovaného systému unireso, který přesahuje přes hranice až do Francie

Další podstránky:
Kompletní fotogalerie (externí odkaz)

Úvodní fotografie vystihuje podstatu dopravy v centru Ženevy. Neuvěřitelný chaos, kde se před rozjíždějící se tramvají motají chodci, mezi automobily v koloně kličkují cyklisté... jako celek ale tento na první pohled neřízený chaos celkem funguje, jen vyžaduje značnou ostražitost. Ženeva není sice příliš velká, je ale významnou dopravní křižovatkou a veškeré dění se odehrává právě v centru města, které je dopravou přímo prošpikováno.

Mezi luxusními automobily se samozřejmě proplétají také prostředky veřejné dopravy. Jedná se o úzkorozchodné tramvaje, trolejbusy, autobusy, lodní dopravu na jezeře a vlaky mezi centrem a letištěm. V minulosti rušené tramvajové tratě byly nahrazovány trolejbusovou dopravou, v současné době je trend spíše opačný a tramvajových tratí ve městě přibývá.

V provozu jsou tři typy tramvají. Na konci osmdesátých let, tedy v době, kdy bezbariérovost v dopravě u nás byla ještě neznámý termín, byly dodány nejstarší nízkopodlažní tramvaje Duewag. Prostředním typem je Bombardier Cityrunner, aktuálně se dodává Stadler Tango. Nejstarší tramvaje Duewag v dvoučlánkovém provedení lze potkat na lince 12, kde jezdí spojené do soupravy. Tato souprava má přes 40 metrů, interval ve špičce jsou 4 minuty a tramvaje jezdí až překvapivě plné.

Na letištní trolejbusové lince se setkáme s dvoukloubovými trolejbusy Hess, na ostatních linkách pak "pouze" s kloubovými. Krátké trolejbusy v Ženevě nenajdeme. V centru města je pak běžná jízda trolejbusů po tramvajovém pásu.

Na starším trolejbusu NAW / Hess BGT-N2 vidíme dnes již nepoužívanou verzi ženevského nátěru. Základní jízdné v Ženevě stojí 3,50 franku, což je lehce přes 80 korun. Dále je k dispozici celodenní jízdenka, pro návštěvníky ubytované ve městě pak existuje volná jízdenka na MHD po dobu pobytu, kterou dostanou ve svém hotelu.

Autobusových linek a na ně nasazovaných typů autobusů je v Ženevě celá řada. Od mikrobusů, přes standardní až k dvoukloubouvým autobusům. Kromě městských linek tu najdeme také linky příměstské (respektive zajíždějící do aglomerace) a mezistátní. Na snímku Mercedes Sprinter obsluhující linku 36, která jezdí po starém městě

Autobusy Mercedes Citaro patří k nejběžnějším ve vozovém parku. Centrum Ženevy se topí v obrovských dopravních kongescích, situaci pro MHD ale zachraňuje slušná úroveň preference, která je nejviditelnější ve formě vyhrazených pruhů. Jedná se například o tento, který vede prostředkem mostu.

Někteří ze smluvních dopravců jsou z Francie, například na lince 61 tak jezdí autobusy MAN s francouzskou značkou. 61 je také jednou z linek, které jezdí přes hranice až do Francie. Překročení hranice je snadné, bydlení ve Francii levnější a Ženeva nabízí celou řadu pracovních příležitostí, dojíždění je tak velmi běžné

Ve výbavě významné zastávky Bel-Air v centru města nechybí dvojitý označník s elektronickým zobrazováním nejbližších odjezdů, jízdní řád, ze kterého nelze určit dopravní prostředek (linky jsou do určité míry rozlišovány barvami), a také schéma sítě.

Stránka by měla být aktuální ke dni 18. 8. 2014.


PŘIHLÁŠENÍ

Jméno
Heslo

Registrace / Ztracené heslo


AKTUALIZOVÁNO

V současné době dochází zejména k přidávání nových článků do sekce Jiná města.


NÁVŠTĚVNOST

© 2006 - 2018 autobusy.kx.cz & prazskamhd.cz. Autorem webu je Petr Blažek
Kopírování obsahu webu je povoleno jen po předchozí domluvě s autorem